Druhá část našeho seriálu "O sbírání vlastních známek" je věnována používanému odbornému názvosloví, které má přímou souvislost s vydáváním vlastních známek.
POŠTOVNÍ CENINY
Poštovní
ceniny jsou nepeněžní chráněné tiskoviny mající nebo dokládající nějakou
finanční hodnotu, která na nich bývá vyznačena a je jiná než jejich hodnota
výrobní. Vydávat a měnit (případně i rušit jejich platnost) může pouze
oprávněný vydavatel – v současnosti Ministerstvo průmyslu a obchodu České
republiky.
POŠTOVNÍ ZNÁMKY
Poštovní
známky jsou poštovní ceniny a jsou dokladem o zaplacení určitého poštovního
úkonu nebo poskytnuté poštovní služby. Charakteristickou vlastností poštovních
známek je možnost je nalepit na dopravovanou zásilku. Rozeznáváme známky
výplatní, příležitostné, automatové a vlastní.
VÝPLATNÍ ZNÁMKY
Jsou
vydávány obvykle s neutrálními, dlouhodobě platnými motivy. Slouží
k rozsáhlé spotřebě v běžném poštovním provozu. Jsou podle potřeby
vydavatele (ev. státního podniku Česká pošta) dotiskovány (i v několika
nákladech a delším časovém období) a jejich celkový náklad mnohonásobně převyšuje
náklad známek příležitostných.
Jedním
z typů výplatních známek jsou takzvaná „vzorová vydání“ vlastních
poštovních známek. Ta jsou vydávána podle jednotlivých způsobů adjustace známek
– jako archová (TL – tiskové listy), případně sešitková (ZS – známkové
sešitky). Dále se rozlišují podle jednotlivých nominálních hodnot, které se
však dnes udávají u těchto vydání pouze jako písmenkové:
„A“ – tuzemské výplatné za standardní
dopis hmotnosti do 50 gramů (od 20. června 2012 ekvivalent 10,00 CZK, od 1.
srpna 2013 celkem 13,00 CZK),
„E“ – výplatné za prioritní dopis
hmotnosti do 50 gramů v Evropě, případně výplatné za ekonomický dopis
hmotnosti do 50 gramů do Zámoří (od 20. června 2012 ekvivalent 20,00 CZK, od 1.
srpna 2013 celkem 25,00 CZK),
„Z“ – výplatné za prioritní dopis
hmotnosti do 50 gramů do Zámoří (od 26. listopadu 2014 ekvivalent 30,00
CZK).
Vzorová
vydání „vlastních známek“ jsou vydavatelem standardně uváděna v emisních
plánech českých známek, jako taková dostávají přidělena katalogová čísla. Jsou
tedy nedílnou součástí generálních (či specializovaných) sbírek českých
poštovních známek.
VLASTNÍ ZNÁMKY
Podle
způsobu vydání a následné distribuce je lze dělit do několika základních
skupin. Zároveň tyto skupiny mohou pro sběratele definovat oblast jejich zájmu,
tedy určit si, co je součástí jakého typu sbírky a podle toho se rozhodnou jaké
skupiny vlastních známek sbírat či nesbírat. Podle základních skupin „vlastních
známek“ jsou rozčleněny i části katalogů popisujících vlastní známky.
Vzorová
vydání vlastních známek
Jsou
vydávána jako standardní výplatní známky oprávněným vydavatelem – Ministerstvem
průmyslu a obchodu České republiky (MPaO ČR). Jako taková (vydání poštovních
cenin) jsou oznamována prostřednictvím Poštovního věstníku vydávaného Českým
telekomunikačním úřadem. Z titulu standardních výplatních známek jsou
prodávány (prostřednictvím státního podniku Česká pošta) za vytištěnou
nominální hodnotu.
Vzorová
vydání mají charakter standardních výplatních poštovních známek, tedy
v případě potřeby (na rozdíl od známek příležitostných) mohou být
dotiskovány bez jakýchkoliv dalších úprav. Jediná odlišnost, ke které může
v průběhu dotisku „starších“ vydání dojít, je změna typu užívaného
hologramu s logem státního podniku Česká pošta.
Známky
těchto vzorových vydání mají přidělena standardní katalogová čísla (ve
vzestupné řadě podle data vydání) jako známky příležitostné, na základě této
skutečnosti by měly být (a jsou) zařazovány do generálních sbírek českých
poštovních známek.
K těmto
známkám jsou automaticky vydávány i tzv. „nálepní listy“ (zkratka NL), tedy
listy formátu A5 (na ležato) s nalepenou poštovní známkou, znehodnocenou
otiskem razítka prvního dne vydání. Zatím k žádné dosud vydané vlastní
známce „vzorového vydání“ nebyla vydána „obálka prvního dne vydání“ (zkratka
FDC), neboť se jedná o výplatní známky, byť k některým emisím výplatních
známek již tak poštovní správa v minulých letech učinila. Další
z možných produktů – „pamětní list“ oddělení Známkové tvorby s.p. Česká
pošta (zkratka PLZ) – byl poprvé vydán u známky vzorového vydání Jára Cimrman
v listopadu roku 2014.
Vzorová
vydání v archové úpravě (o dvaceti pěti známkových polích) byla vydána
v roce 2012 pro známky nominálních hodnot „A“ (v provedení na výšku a na
šířku), a „E“ (v provedení na šířku). Další vzorová vydání vyšla v roce
2014 pro kulaté známky nominálních hodnot „A“ a „Z“ (s vyobrazením Járy
Cimrmana).
Vzorová
vydání v sešitkové úpravě (o osmi známkových polích) byla vydána
v roce 2013 pro známky nominálních hodnot „A“ (v provedení na šířku a na
výšku), a „E“ (v provedení na šířku a na výšku).
Veřejná
vydání vlastních známek
Jsou
vydávána pověřeným vydavatelem – státním podnikem Česká pošta – v rámci
schválených vzorových vydání (tedy co do rozměrů a nominálních hodnot). Jsou
oznamována prostřednictvím informačního servisu s.p. Česká pošta (na webových
stránkách, případně na stránkách informačního časopisu „Věstník – Informace pro
veřejnost“). Z titulu veřejného vydání jsou prodávány (prostřednictvím
státního podniku Česká pošta) za vytištěnou nominální hodnotu.
Známky
těchto veřejných vydání nemají přidělena standardní katalogová čísla vydaných
poštovních známek. Na základě této skutečnosti nemusí být nutně zařazovány do
generálních sbírek českých poštovních známek.
Katalogové
označení těchto veřejných vlastních známek má podobu písmen „VZ“ (vlastní
známka) a čtyřmístného čísla „0000“, které udává číslo známky (ve vzestupné
řadě podle data vydání, případně podle umístění na archu – v případě více
motivů známek jedné emise). Stejným způsobem jsou značeny i „vlastní známky“
privátních vydání.
Na
druhou stranu, vzhledem ke skutečnosti, že jsou standardně prodávány na poštách
(byť i třeba jen vybraných), dodávány na základě objednávky v rámci tzv.
novinkové služby České pošty, jako určitá nadstavba generální sbírky známek
České republiky by mohly být chápány. A tedy i sbírány.
K těmto
známkám nejsou pověřeným vydavatelem vydávány tzv. „nálepní listy“ (zkratka
NL), „obálky prvního dne vydání“ (zkratka FDC), ani „pamětní listy“ oddělení
Známkové tvorby s.p. Česká pošta (zkratka PLZ). Vyskytují-li se přesto takové
výrobky, jsou zhotovovány soukromými subjekty.
Veřejná
vydání v archové úpravě (o dvaceti pěti známkových polích) byla vydána
poprvé v roce 2013 pro známky nominálních hodnot „A“ (v provedení na
výšku) emisí: „Česká pojišťovna MIZUNO RUNTOUR“ (jeden námět), „100.
Primátorky“ (jeden námět), a „120 let českého tenisu“ (dvacet pět námětů).
V roce 2014 byla vydána jediná emise známek nominální hodnoty „A“ (v
provedení na výšku) „Adventní čas“ (dvacet pět námětů).
Vzhledem
ke skutečnosti, že k 1. srpnu 2013 došlo ke změně poštovních tarifů,
známky nominálních hodnot „A“ (v den vydání ekvivalent 10,00 CZK), emisí „Česká
pojišťovna MIZUNO RUNTOUR“ a „100. Primátorky“ (v prodeji na provozovnách s.p. Česká
pošta) byly přeceněny, a začaly být prodávány za novou nominální hodnotu ve
výši 13,00 CZK.
Doposud (do dnešního dne) státní
podnik Česká pošta nevydal veřejné vydání vlastních známek v sešitkové
úpravě (o osmi známkových polích).
Privátní
vydání vlastních známek
Jsou
vydávána pověřeným vydavatelem – státním podnikem Česká pošta – v rámci
schválených vzorových vydání (tedy co do rozměrů a nominálních hodnot) pro
soukromé (privátní) subjekty. Jejich vydání jsou oznamována prostřednictvím
informačního servisu s.p. Česká pošta (na webových stránkách). K datu
vydání jsou pověřeným vydavatelem (Českou poštou) předány objednavateli, který
sám rozhoduje o způsobu jejich využití či distribuci.
V případě
poštovního použití má každá známka privátního vydání natištěnou nominální
hodnotu („A“, „E“, a „Z“), která se rovná příslušnému poštovnímu poplatku (dnes
hodnotám 13,00 CZK, 25,00 CZK, a 30,00 CZK). Zároveň – v případě jejího
prodeje jinému subjektu – není objednavatel této poštovní ceniny touto nominální
cenou nikterak vázán.
Do
prodejní ceny privátního vydání vlastních známek (ať již samostatných známek,
tiskových listů, či známkových sešitků) by měl objednavatel zahrnout jak
vlastní nominální hodnotu (platí ji vydavateli – státnímu podniku Česká pošta),
hodnotu personifikovaného tisku (platí se vydavateli – s.p. Česká pošta –
v různé výši, podle počtu námětů použitých na jednom vydání), náklady na
grafické zpracování jednotlivých známek (případně i dalších částí listu či
sešitku), náklady na projednání a zajištění tisku u vydavatele (vlastní
předjednání, přípravy smluv, schválení nátisků, případný dozor u tisku,
převzetí objednávky), a případný uvažovaný zisk. To vše rozpočítáno do ceny
jedné známky, tiskového listu či známkového sešitku.
Výše
uvedený odstavec dostatečně vysvětluje rozdíl v ceně nabízených privátních
vydání vlastních známek – od ceny cca 600,00 CZK až po několik tisíc korun (za
tiskové listy). U těchto vydání jednoznačně rozhoduje nabídka a poptávka
(případně v obráceném pořadí poptávka a nabídka).
Známky
těchto privátních vydání nemají (stejně jako vydání veřejná) přidělena
standardní katalogová čísla vydaných poštovních známek. Na základě této
skutečnosti a způsobu jejich prodeje, lze konstatovat, že se stanou součástí
spíše specializovaných sbírek českých poštovních známek.
Katalogové
označení těchto privátních vlastních známek má podobu písmen „VZ“ (vlastní
známka) a čtyřmístného čísla „0000“, které udává číslo známky (ve vzestupné
řadě podle data vydání, případně podle umístění na archu – v případě více
motivů známek jedné emise). Stejným způsobem jsou značeny i „vlastní známky“
veřejných vydání.
U některých privátních
vydání navíc jejich objednavatel (soukromý subjekt) přistoupil k vydání
„Pamětních listů“, „Pamětních obálek“ či podobných výrobků, určených pro
sběratele.
Privátní
vydání v archové úpravě (o dvaceti pěti známkových polích) byla
vydána poprvé v roce 2012 (v celkovém počtu devíti emisí), jednalo se o
následující: „Časopis Filatelie 2012“, „Česká pojišťovna – 185 let“, „Společnost
sběratelů československých známek“, „REISSWOLF – Bezpečná skartace“, „10 let
SŽDC“ (Správa železniční dopravní cesty), „OSTROJ a.s.“, „David Szalai,
sochař“, „Erlebachova a Josefova bouda“ (I.), a „David Ogilvy“.
O rok později – 2013 – bylo vydáno v archové
úpravě opět devět emisí: „SSI SCHÄFER – 20 let v České republice“ (I.),
„SSI SCHÄFER – 20 let v České republice“ (II.), „Krematorium Pardubice
1923-2013“, „Literatura a film bez hranic“, „Eduard – Model Accessories „Naši
se vracejí““, „BROP s.r.o. – brambory“, „Erlebachova a Josefova bouda“ (II.),
„Bohumín“, a „130. výročí založení Poštovní spořitelny“ (I.).
V roce
2014 vyšlo celkem šest emisí: „Mikroregion Chelčicko-Lhenický“, „130.
výročí založení Poštovní spořitelny“ (II.), „NS Reality“, „Společnost sběratelů
celin s neoficiálním přítiskem“, „Fénix“, a „Muzeum českého karosářství
(MČK)“.
Zatím posledním privátním vydáním v archové
úpravě je – v roce 2015 – emise „20 let od založení společnosti
DELIKOMAT“.
Privátní vydání v sešitkové úpravě (o osmi
známkových polích) byla vydána poprvé v roce 2013 (v celkovém počtu dvou
emisí), jednalo se o následující: „SŽDC – 175. výročí železniční dopravy na
území České republiky 1839-2014“, a „130. výročí založení Poštovní spořitelny“
(I.).
V následujícím roce (2014) vyšly opět dvě
emise: „130. výročí založení Poštovní spořitelny“ (II.), a „Tenisová síň
slávy“.
_____________________________
Celobarevný „KATALOG vlastních známek Česká republika (2012-2015)“ na 290 stranách kompletně popisuje veškeré vydané známky, včetně 490 vyobrazení, 923 cenových záznamů a 18 tabulek. Cena katalogu je 499,00 CZK.
Nový katalog objednávejte na e-mailové adrese:
Katalog je zasílán v protinárazové obálce doporučeným (R-) dopisem prostřednictvím státního podniku Česká pošta. K ceně je připočítávána částka za poštovné ve výši 47,00 CZK. V případě požadavku na zaslání dobírkou, je příplatek k poštovnému ve výši 49,00 CZK. Zásilka je vždy filatelisticky frankována.
Žádné komentáře:
Okomentovat