V České
republice – již od 20. června 2012 – bylo zahájeno vydávání „vlastních známek“.
Na stránkách blogu NEWSPHILA tímto začínáme publikovat první ze série článků,
ve kterých si některé skutečnosti spojené s vydáváním těchto známek
připomeneme.
Vydavatelé – Ministerstvo průmyslu a
obchodu České republiky, i státní podnik Česká pošta – vydávají „vzorová“,
„veřejná“, a „privátní vydání“ těchto známek v archové či sešitkové
úpravě. Na sklonku roku 2014 jsme se dokonce dočkali prozatím „vzorového vydání“
kulatých vlastních známek.
A sběratelé? Většina z nich má jasno,
do svých sbírek (ať již generálních, mírně specializovaných či
specializovaných) zařazuje pouze základní – takzvaná „vzorová“ – vydání
vlastních poštovních známek, neboť ty mají vlastní katalogové označení
v rámci průběžné řady českých poštovních známek a z toho důvodu
prostě do sbírky patří.
O něco menší část sběratelů postupně začala
do svých sbírek zařazovat i takzvaná „veřejná vydání“ vlastních známek, která
vychází od roku 2013. Ostatně tolik jich dosud nevyšlo, a navíc jsou
k dostání – ne-li u všech přepážek pošt, tak alespoň u některých –
v den vydání (a někdy i znatelně déle) za nominální hodnotu. To samozřejmě
jejich sběratelskou atraktivitu zvyšuje.
Poslední – velmi omezenou – sběratelskou
skupinou jsou Ti, kteří si vytkli za svůj cíl vysbírat maximální počet či
všechna vydání „privátních“ vlastních známek. U některých je již dnes jasné, že
jsou (takřka s absolutní jistotou) nesehnatelná, jiná jen s velkými
obtížemi (včetně nemalých finančních obětí), ale některá – snad i díky
osvíceným objednavatelům – jsou k dispozici téměř za výrobní cenu (byť
odlišnou od ceny nominální). Ostatně sběratelskou omezenou skupinou jsou i
proto, že nejmenší vydávaný náklad privátních vlastních známek se ustálil na
množství šesti set kusů tiskových listů. A to samozřejmě filatelistickou
sběratelskou obec dosti limituje.
Série článků si klade několik cílů. Tím
prvním je bezesporu postupně přesně popsat všechna „vzorová“, „veřejná“ i
„privátní“ vydání vlastních známek (včetně odkazů na již publikované články na
tomto blogu). Druhým je přinést kvalitní námětový popis všech vydaných známek
(ale i doplňujících motivů na okrajích tiskových listů či na volné ploše
známkových sešitků), možná i v netušených souvislostech. A posledním cílem
– třetím – je ukázat, že sbírání není jen o hromadění známek v zásobnících
(nebo na albových listech), ale že je možné sbírat daleko víc – nálepní listy,
pamětní listy, privátní obálky prvního dne vydání…
… a
kromě toho všeho je možné si vlastními silami zajistit (vytvořit) například
analogické pohlednice (tzv. cartes maxima), či korespondenční lístky (nebo
dopisy) vyfrankované vlastními známkami a poslané svým filatelistickým přátelům
(ale těm raději s rozvahou, zřejmě nebudou příliš ochotni je vracet do
sbírek odesilatelů). Zkrátka osobní aktivitě a vlastním nápadům se ani zde meze
nekladou.
Závěrem mi již nezbývá nic jiného, než
popřát všem sběratelům – vlastních známek „vzorových“, „veřejných“ či
„privátních“ – aby se tento soubor článků stal nepostradatelným pomocníkem při
budování jejich sbírek. A pro další případné sběratele se stal i dobrou
inspirací…
Hodně štěstí při sbírání
Vám
přeje
Jiří Neumann
_____________________________
Celobarevný „KATALOG vlastních známek Česká republika (2012-2015)“ na 290 stranách kompletně popisuje veškeré vydané známky, včetně 490 vyobrazení, 923 cenových záznamů a 18 tabulek. Cena katalogu je 499,00 CZK.
Nový katalog objednávejte na e-mailové adrese:
Katalog je zasílán v protinárazové obálce doporučeným (R-) dopisem prostřednictvím státního podniku Česká pošta. K ceně je připočítávána částka za poštovné ve výši 47,00 CZK. V případě požadavku na zaslání dobírkou, je příplatek k poštovnému ve výši 49,00 CZK. Zásilka je vždy filatelisticky frankována.
Žádné komentáře:
Okomentovat