Informační blog o aktuálním dění ve filatelii... poštovní známky, dopisnice, příležitostná poštovní razítka, filatelistické výstavy a veletrhy, a to nejen z Česka ...včetně odkazů na jednotlivé poštovní správy, národní filatelistické organizace a poštovní muzea.

2014/01/05

ČESKO - Výroba vzácností.. aneb "POŠTA ČESKOSLOVENSKÁ 1919" po devadesáti čtyřech letech!

Dne 12. prosince 1919 - tedy před devadesáti čtyřmi lety - vydala československá poštovní správa na dlouhá léta kontroverzní emisi rakouských ("starorakouských") a uherských ("starouherských") známek s třířádkovým přetiskem "POŠTA ČESKOSLOVENSKÁ 1919". Její potřebnost byla nulová - prodej pouze na dvou místech, s 50% přirážkou, neexistence seznamu vydaných známek, neexistence oficiálních nákladových čísel... Zkrátka pustá spekulace, která však stvořila nejvzácnější československé známky...



K nejvzácnějším patří dvě rakouské známky s motivem velkého státního znaku tištěné na žilkovaném papíru, hodnoty 4 K a 10 K. Tyto známky s přetiskem se vyskytují v nákladu mezi deseti až dvanácti kusy, velmi pravděpodobně byly v pražské Haasově tiskárně opatřeny přetiskem záměrně, jako privátní spekulace.


Státní podnik Česká pošta se rozhodl si připomenout toto výročí téměř na den přesně a velmi stylově. Dne 6. prosince 2013 vydal v rámci služby "vlastní známka" privátní známkový sešitek s tématem "130. výročí založení Poštovní spořitelny (1883-2013)" pro divizi "Poštovní spořitelny" v rámci skupiny ČSOB. Podrobněji o tomto vydání jsme na stránkách blogu NEWSPHILA informovali zde.



Celkem bylo vydáno (vytištěno) 4.125 kusů známkových sešitků. Jak však uvádí pan ing. Břetislav Janík na svém blogu http://expo-net.blogspot.cz/, s výjimkou jedenácti kusů známkových sešitků byly všechny ostatní úředně rozříznuty v Poštovní tiskárně cenin Praha a.s. (podrobnosti zde) na polovinu.

Jak vyplývá z dalšího textu: "...11 kusů sešitků, které banka nechala nerozříznuté a jako zajímavost je věnovala Nadaci Charty 77 - Kontu BARIÉRY, aby je nadace prodala za co nejvyšší cenu a výtěžek použila pro charitativní účely.
Nadace ve spolupráci s časopisem Filatelie nabídne první z těchto kompletních sešitků v lednovém čísle Filatelie. Kompletní výtěžek pak půjde na Konto BARIÉRY. 
Jde o ojedinělou možnost ziskat tento sešitek - ostatní totiž nemusejí být už uvedeny do prodeje, ale využity jako dar pro nejvýznamnější sponzory nadace.
Podrobnosti o nabídce budou zveřejněny 12. ledna ve Filatelii č. 1/2014...", měly by být známkové sešitky prodány (první odstavec), ale vlastně nemusí, mohou být pouze rozdány (třetí odstavec).

A kruh se uzavírá... Byla vyrobena vzácnost v počtu jedenácti kusů (viz "POŠTA ČESKOSLOVENSKÁ 1919"), jedna se bude prodávat a zbytek může být použit jako dar (viz "POŠTA ČESKOSLOVENSKÁ 1919" a takzvané ministerské dary či ministerské sestavy).


Nezbývá než státnímu podniku poblahopřát k zajímavému počinu. V honu za novými - pravidelnými a movitými - odběrateli českých poštovních známek vsadil na neprozkoumanou cestu. Otázkou zůstává, zda pro nových jedenáct odběratelů nehodil několik tisíc dalších přes palubu. Nebo opačně - člun s jedenácti sběrateli spustil na moře, zbytek sběratelů a odběratelů novinek České pošty s.p. zůstal na palubě Titanicu...   



PS: Je možné, že státní podnik bude oponovat tvrzením, že o rozřezání sešitků rozhodl objednavatel, i o zachování jedenácti kusů. Problematická je ovšem časová posloupnost: "...celý náklad sešitků byl hned po tisku v PTC úředně rozříznut na polovinu...". Zkrátka pachuti "výrobny vzácností" se státní podnik asi hned tak nezbaví...

1 komentář:

  1. Navrhoval jsem řešit případ "Vlastních známek" jednoduchou cestou. Vůbec je mezi známky nezařazovat. Považujme je za zvláštní druh podnikového frankotypu (tedy ty vlastní známky, co nejsou dány do prodeje prostřednictvím poštovních přepážek a novinkové služby). Malér tkví v tom, že sběratelé jsou tvorové přepečliví a chtěli by je mít ve svých sbírkách (přece to nebudu mít nekompletní).
    Pak jsme např, na Aukru svědkem toho, že jsou zde prodávány vlasntí známky o nichž ten, kdo si je nechal vytisknout tvrddil, že nejsou v žádném případě k prodeji a to za ceny horentní, někdo si na nich mastí kapsu.
    Mezi známky -neznámky se tyto produkty odsuzují již tím, že mezi známky (alespoň pokud to ještě platí), zařazuje UPU ty známky, které byly v přiměřeném počtu k dispozici zájemcům na trhu (své doby velké problémy byly se střihačkami Maďarska).

    No co, máme tu další produkt spolu se zázračně nalezenými nezoubkovanými Fifinkami apod.
    Quo vadis Filatelie?

    OdpovědětVymazat