Za několik hodin dnes - v neděli 15. prosince 2019 - bude zahájena on-line aukce firmy FILATELIE Petr Flaška. O některých - z mého pohledu - problematických aukčních položek jsme již v posledních dnech na našich stránkách či našem video kanálu informovali.
Tentokrát bych se zde v tomto článku chtěl zaměřit na aukční položku číslo 2017, která je nabízena v sekci Protektorátu Čechy a Morava s tímto popisem:
"zepelinová pošta - Deutschland Fahrt 1939, příchozí Frankfurt 26/8/39, karta vyfr. zn, 28 + 33, podací raz. Praha 1, mimořádná celistvost z období Protektorátu, naprosto ojedinělá nabídka"
s vyvolávací cenou položky ve výši 15.000,00 CZK.
Bohužel, jak popis položky, tak i položka samotná neodpovídá skutečnosti. Pro pochopení toho, co je špatně, je nutný menší historický exkurs...
Vzducholoď "LZ 130 Graf Zeppelin II." byla poslední velkou německou vzducholodí, zhotovenou před začátkem II. světové války. Pokřtěna byla dne 14. září 1938 v den svého prvního letu. Celkem do konce srpna 1938 uskutečnila celkem 30 letů.
Vzducholoď "LZ 130 Graf Zeppelin II." na letišti ve Friedrichshafenu dne 25. září 1938 před svým čtvrtým zkušebním letem (zdroj: wikipedia) |
Malá historická odbočka. V pořadí osmý let vzducholodi se uskutečnil jako "Výlet do Sudet", pod taktovkou říšskoněmeckého ministerstva propagandy, v rámci propagace voleb v "osvobozených oblastech". Na palubě bylo 62 členů posádky a sedm cestujících, vzlet se uskutečnil z Frankfurtu dne 2. prosince 1938 po desáté hodině. Po příletu nad Reichenberg (dřívější Liberec) nad kterým se vzducholoď vznášela po celou dobu Vůdcovy osobní návštěvy byly ze vzducholodi vyhazovány malé padáky se svastikou a letáky s nápisy "Dein JA dem Führer!", které obyvatelstvu připomínaly konání doplňovacích voleb do Říšského sněmu dne 4. prosince 1938. Následně bylo nad reichenbergským (libereckým) letištěm odhozeno 663 kilogramů letecké pošty, po sudetském turné se vzducholoď vrátila zpět do Frankfurtu.
V pořadí 31. letem měla být dne 26. srpna 1939 návštěva Königsbergu (nebo chcete-li Královce, založeného českým králem Přemyslem Otakarem II. roku 1255, dnes součástí Ruské federace jako Kaliningrad) v tehdejším Východním Prusku.
Takto byla informace prezentována i ve filatelistickém tisku s tím, že zásilky pro uvažovanou přepravu letecké (či správněji vzducholodní) pošty měly být směrovány k poštovnímu úřadu ve Frankfurtu, odkud měla vzducholoď vzlétnout. Sběratelé filatelisté či nesběratelská veřejnost je měli podávat jako vyplacené, v obálce směrované na odesílací poštovní úřad.
Jedno z denních poštovních razítek (s rozlišovacím označením "e" v horním mezikruží) určené k orážení zásilek dne 26.08.1939 |
Veškeré zásilky dodané na poštovní úřad Frankfurt do předchozího dne (tedy do 25.08.1939) byly opatřeny podacím razítkem (resp. vyplacené známky tímto razítkem znehodnoceny). Kromě toho bylo na zásilky otištěno razítko další - tzv. "kašet" v červené barvě, který potvrzoval příslušný let vzducholodi.
Potvrzovací poštovní razítko "kašet" pro let vzducholodi "LZ 130 Graf Zeppelin II." do Königsbergu v roce 1939 |
V tomto případě byl v klasickém kruhu zvolen pohled na Königsbergský hrad, doplněný názvem města "Königsberg", přičemž v horní části kruhu je text "Luftschiff Graf Zeppelin", ve spodní "Deutschlandfahrten 1939", oba v levé i pravé části od sebe odděleny svastikou.
Pohled na hrad v Königsbergu (kolem roku 1900), socha císaře Viléma I. již době přípravy "kašetu" pravděpodobně zmizela (zdroj: wikipedia) |
Tolik ke standardní přípravě zásilek na let vzducholodí. Takto by byly uloženy do pytlů a po přistání v Königsbergu by byly oraženy standardním denním razítkem hlavní pošty, jako razítkem příchozím a následně by byly předány do poštovní přepravy a odeslány adresátům.
Vzhledem k podepsání paktu Ribbentrop-Molotov v Moskvě dne 23. srpna 1939 bylo německým nejvyšším velením stanoveno datum začátku války na 1. září 1939, následně i z tohoto důvodu byl připravovaný let "výkladní" vzducholodi třetí říše zrušen, neboť její let do blízkosti budoucí fronty (na území Východního Pruska), by ji mohl vystavit významnému riziku.
Proto byly následně po informování veřejnosti ve sdělovacích prostředcích i veškeré zásilky opatřeny třířádkovým razítkem v červené barvě "Přepraveno běžným způsobem vzhledem ke zrušení letu." a názvem poštovního úřadu "Bahnpostamt 19 Frankfurt (Main)", tedy razítkem vlakového poštovního úřadu, který následně prováděl expedici těchto zásilek.
Standardní zásilka z neuskutečněného letu ze dne 26.08.1939, adresovaná do Lorchu ve Württembersku (zdroj: digitální archiv NEWSPHILA) |
Takto vypadají standardní zásilky z tohoto neuskutečněného letu, tedy jsou zde otištěny tři razítka (1. denní podací, 2. potvrzující "kašet", a za 3. doplňující obdélníkové razítko). v případě korespondenčního lístku (dopisnice) byl tarif ve výši 50 říšských pfenigů.
Screan rozšířeného popisu položky 2017 ze dne 14.12.2019 (zdroj: digitální archiv NEWSPHILA) |
A nyní k nabízené dopisnici v aukci FILATELIE Petr Flaška jako aukční položka číslo 2017. Jak je patrné z předchozího textu, denní razítko Frankfurt nemůže být razítkem příchozím.
Při detailním pohledu na dopisnici, zjistíme, že se zde nachází další dvě poštovní razítka, a sice "Nachgebühr _________ Rpf." s ručně dopsanou číslicí "50", později přeškrtnutou, a "Nachgebühr" s dopsanou číslicí "5".
Vzhledem k barvě prvního řádkového razítka je jasné, že bylo pravděpodobně otištěno společně s "kašetem". Tedy to znamená, že na poštovním úřadě (Frankfurt) bylo zjištěno, že poštovní zásilka není vyplacena, a tudíž tato skutečnost byla potvrzena doplňujícím razítkem a ručně dopsanou částkou chybějícího výplatného, tedy hodnotou 50 Rpf.
Zásilka byla adresována do Berlína, kde mělo být vybráno chybějící výplatné. Tam však doručovací poštovní úřad zjistil chybu ve vyměření poštovného - zásilka nebyla zaslána letecky a navíc na zadní straně neobsahovala žádný text. Jednalo se tak o tiskopis. Proto byla první hodnota přeškrtnuta, oraženo další razítko a dopsána nová hodnota "5".
Proč však nebyla tato hodnota zúčtována v poštovních známkách na zásilce? Při pohledu na zadní stranu korespondenčního lístku je v horní části tužkou dopsána číslice "42". Domnívám se, že takto bylo posláno větší množství zásilek, a tak logicky dodací poštovní úřad je všechny zúčtoval na jednom potvrzení, či doplatkovém archu.
Takový materiál by byl jistě velmi zajímavým, i k poštovně-historickým souvislostem. Neznámý padělatel se však rozhodl jej "zhodnotit" a "zatraktivnit". Zásilka přepravená vzducholodí bez vylepených poštovních známek nevypadá dobře. Proto se rozhodl jej opatřit poštovními známkami Protektorátu Čechy a Morava, které oražené denním razítkem jakoby "zahajují" poštovní provoz zásilky a denní poštovní razítko pošty v německém Frankfurtu má charakter razítka příchozího.
K tomu dvě poznámky. První - poštovní tarif 1,90 K, je naprosto nesmyslný. Druhá - denní ruční dvojjazyčné poštovní razítko "PRAG 1 * PRAHA 1 *" s datem "22.VIII.39" s rozlišovacím označením "8o" je antidatované! Celá kompletní sada razítek s rozlišovací číslicí "8" a řadou písmen "a" až "o" (tedy celkem šestnáct kusů denních dvojjazyčných razítek) byla poštovnímu úřadu "Prag 1 - Praha 1" dodána v úterý dne 3. října 1939 a byly používány až do osvobození v květnu 1945.
Tedy tato nabízená celistvost byla upravována (padělána) a tedy jednoznačně není materiálem dobovým. Padělatel tak svým zásahem naprosto znehodnotil zajímavý poštovně-historický materiál.
Jiří Neumann
předseda zapsaného spolku
pro rozvoj filatelie
NEWSPHILA
Žádné komentáře:
Okomentovat